Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 10. jun 2025

Innlegget
Jeg følte behov for å komme med noen kommentarer etter hvert som denne debatten gikk framover. Vi lever i det mest usikre sikkerhetspolitiske landskapet etter annen verdenskrig. Om man påstår at dagens regjering mangler kriseforståelse, er jeg slett ikke enig. Jobben statsministeren, utenriksministeren og forsvarsministeren gjør – og jeg vil legge til både finansministeren og næringsministeren – viser absolutt at denne regjeringen har kriseforståelse. Påstanden om manglende kriseforståelse faller på sin egen urimelighet. Til dette med manglende dialog med Stortinget: Vel, forsvarsministeren inviterte seg til oss og kom og deltok. Han hadde også deltatt på flere møter dersom komiteen hadde ønsket det, men vi takket nei. Til det med å være løpende orientert: Ja, meldingen skulle leveres i løpet av 2025. Den er her i dag. Den er framskyndet i forhold til når den skulle komme. Skulle vi hatt denne meldingen en måned tidligere, tror jeg innholdet hadde vært dårligere enn når man får en måneds mer erfaring på seg. Jeg er i utgangspunktet utrolig stolt over at denne komiteen har jobbet ufattelig godt i fire år med faktisk å utfordre hverandre til å finne de beste løsningene når det gjelder forsvaret av Kongeriket Norge, men som gammel dansekunstner vet jeg også at det trengs to for å danse tango, og hvis den man byr opp, ikke vil, blir det veldig lite pardans. Jeg er ganske trygg på at den neste utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget kommer til å behandle denne meldingen på en særdeles god måte. Jeg har tillit til at mine etterfølgere kommer til å klare det, og de som kommer etter det igjen, i en langtidsplan som strekker seg over tolv år. Jeg tror framtidige komiteer kommer til både å hjelpe og å støtte den til enhver tid sittende regjering i det behovet vi har for å lykkes med denne planen.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat