Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 11. jun 2025

Innlegget
Dagens barnelov er konfliktskapende. Det er insentiver til å krangle, for de som vinner, vinner jo tre ganger. Man vinner støtte fra det offentlige, man vinner bidrag fra eksen sin, og man vinner barnet. Den som taper, taper tre ganger. Man taper barnet, man taper ved at man må betale bidrag, og man taper ved at man ikke får noe offentlig støtte. Jeg lurer litt på hvilke grep som er viktigst. Hva mener statsråden er det viktigste som nå blir gjort for å dempe konfliktnivået? Et veldig enkelt spørsmål er: Vil barn få mer og bedre påvirkning og medbestemmelse over sitt eget liv, slik som valg av bosted og samværsordning, med den nye loven i forhold til den gamle?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat