Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 11. jun 2025

Innlegget
La meg starte med å si at Nav aldri vil nekte noen å jobbe. Dersom man opplever en såpass stor bedring i arbeidsevnen at man rett og slett har lyst til å søke en jobb og begynne å arbeide, må man gjerne gjøre det. Jeg tror det veldig mange som er avhengig av trygden sin, er urolige for, er at det skal føre til en avkorting som avklares før man vet om man over tid er i stand til å stå i arbeid i den grad man tror man kan, idet man begynner å jobbe etter kanskje å ha stått en tid utenfor arbeidslivet. Derfor mener jeg vi har gjort en veldig viktig regelendring i det siste. Det er at man får flere av det som heter arbeidsforsøk. Man kan avtale med Nav at man nå prøver seg for en periode, og mens man prøver seg i arbeid denne perioden, får man ikke nedtrekk i uføretrygden, rett og slett for å se om man klarer dette over tid. Tidligere var regelen at man hadde én mulighet til det. Nå får man flere, og det mener jeg er en veldig viktig endring. I tillegg har vi fra Arbeiderpartiets side sagt at vi nå vil finne måter å komme i kontakt med unge uføre på som ikke gjør at de blir utrygge for om de uten videre skal miste trygden, men at de får tilbud om arbeidsrettet oppfølging etter en tid utenfor arbeidslivet på uføretrygd.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat