Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 17. jun 2025

Innlegget
Jeg trodde saksordføreren skulle være her, men han får eventuelt komme senere. Jeg mener at komiteen har gått grundig inn i saken gjennom omfattende brevskriving med statsråden i Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet og gjennom en åpen kontrollhøring 12. mai. Jeg gir i mitt innlegg uttrykk for Arbeiderpartiets synspunkter i saken. Vi mener saken er godt belyst, og vi har fått gode svar som gir grunnlag for å si at det har vært jobbet grundig og godt i departementene i mange år for å sikre at departementsfellesskapet får en sikker og funksjonell IKT-løsning. Jeg synes særlig at komiteens høring ga svært oppklarende informasjon, og jeg vil takke alle som deltok der og bidro til det. Jeg synes særlig tidligere statsråd Bjørn Arild Gram og statsråd Karianne Tung i høringen ga veldig gode, opplysende svar som gir grunn til å føle at dette er under god kontroll. Arbeidet med den nye IKT-plattformen startet allerede i 2017, med konseptvalgutredning og forprosjekt. Kvalitetssikring fant sted i 2022, og Stortinget fastsatte da en kostnadsramme. Sommeren 2023 skjedde det noe som fikk store konsekvenser for prosjektet. Et dataangrep mot eksisterende plattform ble oppdaget internt hos DSS, og planene for hele prosjektet måtte endres. Det opprinnelige målbildet var ikke mulig å gjennomføre, og en ny løsning måtte utredes og kvalitetssikres. Det er bra at vi tar lærdom av konkrete hendelser. Selv om vi selvsagt skulle vært dataangrepet foruten, er det bedre å endre planene når sånt skjer, framfor å gå videre med en løsning man ikke lenger ser på som sikker. Den opprinnelige planen fra 2017 var å bruke Forsvarsdepartementets tonivåløsning for den nye plattformen, men allerede høsten 2021 gjennom arbeidet med kvalitetssikringsarbeidet gikk man bort fra dette og valgte en privat, lukket sky som ny løsning. Man gikk videre fra en modell som utelukkende baserte seg på Forsvarsdepartementets tonivåløsning til en variant der Forsvarsdepartementets løsning skulle brukes på gradert materiale, og at kommersielle leverandører skulle levere en ny ugradert plattform som også skulle være sikkerhetsgodkjent. Jeg vil understreke at det i IKT-leveranser til det offentlige alltid må skje vurderinger knyttet til sikkerhet og brukervennlighet. I arbeidet med ny IKT-plattform for departementene ble det konkludert med at det ville vært en dårlig løsning om alt skulle basere seg på samme sikkerhetsnivå som behandling av gradert materiale. Det ville vært lite hensiktsmessig og lite brukervennlig, og jeg tror det var en klok beslutning å endre målbildet. Arbeiderpartiet har gjennom behandlingen av saken og ikke minst gjennom det som kom fram på høringen, konkludert med at Stortinget har fått den informasjonen som har vært nødvendig for at Stortinget har kunnet gjøre jobben sin. Bruken av eksterne konsulenter har også vært et viktig tema. Det er bra at det ble tatt affære da det viste seg at rammeavtalen for konsulentkjøp var oversteget. Nå er konsulentbruken et tema Riksrevisjonen ser nærmere på. Vi må se hva som kommer fra Riksrevisjonen før vi kan konkludere.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat