Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 17. jun 2025

Innlegget
Ja, Arbeiderpartiet er fornøyd med det nye inntektssystemet. Det må likevel sies at det sikkert ikke finnes et perfekt inntektssystem. Det er mange hensyn som skal ivaretas, og derfor veies ulike hensyn fram og tilbake. Stortingsflertallet falt altså ned på de endringene som der ble foretatt for kommuner og fylkeskommuner. Så må vi la det få virke en stund. Det vil sikkert bli endringer i framtida, men nå må vi la det nye inntektssystemet få virke en stund. Det som hadde vært interessant å vite, er jo om Høyre – i tillegg til forslag om å lappe på og utrede noen småting – er for et nytt inntektssystem. Er Høyre for et nytt inntektssystem med betydelig omfordeling, eller vil Høyre si til ordførerne sine i f.eks. Drammen og Lillestrøm, som er veldig fornøyd med det nye inntektssystemet: Beklager, kommer vi til makten, skal vi endre på det nye systemet?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat