Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 17. jun 2025

Innlegget
La meg få understreke at det ikke var meg selv jeg var veldig fornøyd med. Det var inntektssystemet jeg var veldig fornøyd med. Jeg gjentar: Det er sikkert ikke perfekt, det inntektssystemet vi har, men det må foretas avveininger. Kommuner og fylkeskommuner skal sikres å kunne tilby et likeverdig tilbud. Vi vet at kommunene og fylkeskommunene våre er veldig forskjellige. Da må vi ha et system som fordeler inntektene og skatten kommunene imellom, og så må vi beregne hvilke utgiftsbehov som er i den enkelte kommune og fylkeskommune. Derfor var det så viktig å få vedtatt et nytt inntektssystem. Ja, det er vanskelig ute i kommunesektoren. 2024 var et veldig tøft år. Det skyldes ulike forhold. 2025 blir forhåpentligvis litt bedre, og uansett må det være vilje til å satse på kommunesektoren. Det må bevilges mer penger.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat