Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 17. jun 2025

Sverre Myrli
Sverre Myrli
Arbeiderpartiet·Akershus

Innlegget

La meg aller først gi ros og anerkjennelse til SV for konstruktivt samarbeid de siste årene, som har bidratt til både styrking av Husbanken og andre offensive boligpolitiske tiltak. Ja, det er behov for å bygge flere boliger. Jeg kommer selv fra en del av landet med stort press på boligmarkedet. Det er bygd mange nye boliger, men det må bygges mange flere, så det dreier seg – helt riktig – om styrking av Husbanken. Hvis jeg ikke tar feil, er det gode nyheter fra Vandrehallen om det i det justerte budsjettet for 2025. Vi må styrke Husbanken også for de kommende årene. Kommunene må gis nye verktøy. Kommunene bør bl.a. ha mulighet til å kunne regulere boligarealer til f.eks. borettslag, noe som ikke har vært mulig så langt, men som det nå er et arbeid igangsatt for å kunne gjøre.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat