Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 17. jun 2025

Sverre Myrli
Sverre Myrli
Arbeiderpartiet·Akershus

Innlegget

Nå er det jeg som skal benytte muligheten til å se litt bakover, ettersom representanten Skjelstad er inne i sin siste uke som stortingsrepresentant. Han var jo med under den såkalte kommunereformen – og jeg sier «såkalte», for det var en sammenslåing nærmest etter innfallsmetoden, en sammenslåing her og en sammenslåing der. På Romerike, f.eks., ble den desidert største kommunen, Skedsmo, slått sammen med Fet og Sørum, så vi fikk en enda større kommune. Jeg må skynde meg å si at det er en kommune som fungerer bra, og jeg har til og med gleden av å sitte i kommunestyret der, men det var vel kanskje ikke den mest åpenbare og logiske sammenslåingen på Romerike. En tok den liksom bare. Vi fikk Kinn kommune, som er en kommune som ikke henger fysisk sammen, og på Hadeland klarte en å sørge for at de tre kommunene ble plassert i to forskjellige fylker. Spørsmålet mitt er: Er Skjelstad fornøyd med slik Kommune-Norge ble seende ut, etter det han var med på?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat