Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 17. jun 2025

Innlegget
Takk for et ærlig svar. Skjelstad nevnte i innlegget sitt hvor viktig det var å ha sterke regioner, og noe av tanken med kommunereformen – i hvert fall burde det være det – var jo å ha fornuftige og handlekraftige kommuner og regioner. Jeg nevnte Hadeland, hvor altså resultatet ble at de tre kommunene på Hadeland – Lunner, Jevnaker og Gran – ble liggende i to forskjellige fylker. Det er ikke akkurat å bygge opp under sterke regioner, for det er en svært uhensiktsmessig inndeling. De tre kommunene har et utstrakt interkommunalt samarbeid, det er i stor grad felles identitet, og det er åpenbart at de tre kommunene bør tilhøre samme fylke. Nå er vi i en situasjon hvor Gran har søkt om overgang til Akershus, og i så fall blir alle tre kommunene liggende i samme fylke. Hvordan vurderer Skjelstad situasjonen på Hadeland, og hva mener Venstre bør gjøres med inndelingen på Hadeland?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat