Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 18. jun 2025

Innlegget
Til tross for at noen representanter nå har begynt å takke for seg, vil jeg bruke anledningen til å tydeliggjøre skillelinjene som denne debatten og innstillingen har når det gjelder hvor vi står i landbrukspolitikken. Høyre og Fremskrittspartiet endrer bl.a. målsettingen om landbruk over hele landet, noe jeg synes er skummelt fordi det vil svekke muligheten for å kunne ivareta matberedskapen vår. Det fjerner også viktige arbeidsplasser og ikke minst verdiskapingen i mange deler av landet. Det er kommet veldig tydelig fram at høyrepartiene vil i en annen retning. De vil ha mer marked, mer effektivitet og bort med jordbruksavtalen. Vi har sett det på de store kuttene i milliardklassen i det norske landbruket, som Høyre og Fremskrittspartiet fremmet i budsjettrunden før jul, og vi ser det på den halve milliarden som Høyre ønsker å fjerne fra avtalen i dag. Vi ser også at Høyre og Fremskrittspartiet kommer til å stemme imot den inngåtte jordbruksavtalen. Jeg reagerte derfor litt på hilsenen som representanten Westgaard-Halle fra Høyre sendte til de norske bøndene i sitt innlegg. Da lurer jeg på: Ser man dem, hører på dem og tror på dem når de velger å stemme imot en jordbruksavtale som jordbruket selv har forhandlet fram? Jeg er derimot stolt over at vi i denne regjeringsperioden har vist tydelig vilje til å satse på landbruket. Det bevilges nå så mye som 30 mrd. kr over statsbudsjettet, en økning på 75 pst. siden 2021. Det er jeg stolt av. Vi mener alvor, og vi er i ferd med å tette inntektsgapet. Opptrappingsplanen fungerer. Jeg håper velgerne merker seg at hvis det blir et regjeringsskifte mot høyre, blir det store endringer i norsk landbruk. Høyrepartiene vil også fjerne markedsreguleringen. De ønsker at oppgavene til Nortura, Tine og Felleskjøpet – som i dag har ansvaret for å balansere markedet, og som har mottaksplikt fra bøndene og forsyningsplikt til industrien – skal gå over til Landbruksdirektoratet. Høyre vil at dette skal bli statlige arbeidsplasser istedenfor private. Vi ser også at Høyre, som til stadighet snakker om å forenkle og avbyråkratisere, her fremmer x antall forslag om studier, planer og strategier – mange som allerede er utredet. Nå er vi ved veis ende i denne stortingsperioden, og jeg har stor tro på at velgerne i landbruksnæringen ser de politiske skillelinjene og hva som står på spill.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat