Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 20. jun 2025

Innlegget
Vi debatterer nå et revidert nasjonalbudsjett som først og fremst bærer preg av én ting: trygg økonomisk styring. For bare få år siden sto vi i en pandemi som ble etterfulgt av en energikrise og rekordhøy prisvekst. Nå ser vi resultatene av en politikk som har vært målrettet, ansvarlig og rettferdig. Arbeidsledigheten er blant de laveste på lenge, kjøpekraften til folk flest er på vei opp igjen, lønnsoppgjørene har vært gode, og Norges Bank har satt ned renten. Det er tydelige tegn på at vi styrer Norge trygt gjennom krisen. Dette er ikke tilfeldig. Det er resultatet av politiske valg. Regjeringens forslag til revidert budsjett, forsterket gjennom forhandlingene med SV og Senterpartiet, har som overordnet mål å trygge folks økonomi og samtidig legge grunnlaget for videre omstilling og vekst. Vi styrker fellesskapet med målrettede tiltak, mer penger til kommunene, mer støtte til folks hverdagsøkonomi og investeringer i grønn industri og velferd. Det handler om trygghet i hverdagen og for framtiden. Vi har vært ansvarlige. Vi bruker mindre oljepenger enn anslått i statsbudsjettet for 2025. Vi holder oss godt innenfor handlingsregelen. Vi styrer økonomien med stø hånd, nettopp for å unngå at renten igjen presses opp. Vi vet hva alternativet til Høyre og Fremskrittspartiet tilbyr: store skattekutt til dem som har mest fra før, og kutt i velferden til folk flest. Det er ikke ansvarlig økonomisk politikk; det er ideologi forkledd som realisme. Høyre og Fremskrittspartiet kaller det nødvendige tiltak, men vi ser hva det er: en ideologisk vilje til å redusere fellesskapets rolle. Når de foreslår skattekutt istedenfor å styrke sykehus, skoler og beredskap, er det ikke realisme, det er et veivalg. Vi har sett det før. Da de satt med makten, skjøt ulikhetene i været, og beredskapen ble svekket. Vi velger en annen vei. Vi står i en brytningstid nå, der trygghet ikke kan tas for gitt, verken økonomisk, sosialt eller sikkerhetspolitisk. Da må vi holde fast ved det som virker: en sterk velferdsstat, lav arbeidsledighet, investering i kunnskap og industri, og ikke minst en politikk som gjør at folk får mer å rutte med, ikke mindre. Vi har kommet oss gjennom krevende tider sammen, og vi skal fortsette å styre Norge med trygghet, fellesskap og framtidstro.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat