Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 20. jun 2025

Morten Stordalen
Morten Stordalen
Fremskrittspartiet·Vestfold

Innlegget

I denne debatten og i revidert nasjonalbudsjett har også Forsvaret vært tema. Samferdsel er også forsvar. I det nye 5-prosentmålet til NATO sier man at 1,5 pst. også kan være infrastruktur. Jeg er glad for at Fremskrittspartiet nettopp har foreslått det, i tråd med vår nasjonal transportplan. Vi sto dessverre i 2024 alene om å ville ha en egen beredskapsportefølje i Nasjonal transportplan. Nå sier NATO egentlig det samme, og Norge burde gjort det samme. Beklageligvis viser ikke regjeringen vilje – den har iallfall ikke gjort det til nå – til å se på infrastrukturen for å kunne frambringe forsvarsmateriell og personell. Transportformer handler også om trygg hverdag, og det handler om framkommelighet og mobilitet. I denne regjeringsperioden har bilavgiftene økt betydelig, og det betyr også at man svekker beredskapsevnen og muligheten til faktisk å kunne rekvirere kjøretøy. Bilen står for over 80 pst. av hverdagsreisene. Fremskrittspartiet ønsker derfor å redusere avgiftene. For det kan da ikke være mulig at flertallet ønsket at det skulle bli så dyrt å kunne anskaffe seg en bil. Det samme gjelder motorsykkel. Det er et effektivt transportmiddel, særlig i byområdene. Flertallet i denne salen snakker stadig om trengsel i byene og arealknapphet. Da er det underlig at man ikke legger til rette for det som faktisk er et godt transportalternativ for veldig mange, særlig i byområdene: å kunne kjøpe seg en trygg, sikker motorsykkel og ta mindre plass. Jeg vil til slutt takke finanskomiteen for innstillingen til forslaget om en gjennomgang av firmabilbeskatningen, som har slått veldig urimelig ut. Jeg er faktisk nesten overrasket, men det skulle kanskje blott bare mangle at ikke flertallet så den urimeligheten dette har medført for veldig mange som sitter med firmabil. Det har nærmest blitt lotto hva man skal skatte av for å ha en firmabil. Jeg hilser det velkomment. Jeg skulle ønske flere partier så på Fremskrittspartiets forslag og kunne være med og gjøre det litt enklere, litt tryggere og litt bedre på veiene. Når man snakker om trygg styring, handler det også om å unngå de alvorlige, fatale ulykkene. Regjeringen har sagt at vi skal ta vare på det vi har, utbedre der vi kan, og bygge nytt når vi må. Det jeg ser, er dessverre at å ta vare på det vi har, betyr økt vedlikeholdsetterslep, som øker utryggheten.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat