Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 20. jun 2025

Innlegget
Mange vil karakterisere det Høyre har gjort fra 31. januar og fram til i dag, som vingling. Først sier de at de er for en fastprisordning, og når det blir en realitet og man stemmer over det på Stortinget, velger de å gå imot det. Da strømprisene begynte å øke i 2021, brukte regjeringen to måneder på å innføre en strømstøtteordning som er forståelig, som har veldig høy tillit i befolkningen, og som fungerer godt. Jeg vil si at to måneder er helt innafor å bruke på en så stor sikringsordning som strømstøtten var. Mange har sagt at svingningene i strømprisene bidrar til uforutsigbarhet, og derfor er norgespris en riktig løsning. Jeg skal gi representanten en sjanse. Jeg har forsøkt å forstå hva Høyres alternativ er. Tryggpris høres veldig fint ut, men kan representanten prøve å forklare hva tryggpris er for noe?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat