Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 20. jun 2025

Sigurd Kvammen Rafaelsen
Sigurd Kvammen Rafaelsen
Arbeiderpartiet·Finnmark

Innlegget

Jeg er glad for fokuset som i dag også er rettet mot Øst-Finnmark, der vi har et næringsliv og samfunn som har måttet omstille seg eller legge ned som følge av Russlands brutale invasjon av Ukraina. Det er ingen andre plasser i Norge der veien til krig er så nær. Det så vi ved angrepet som foregikk et steinkast unna, ved Olenja-flyplassen på den andre siden av grensen. Det er også der lokalsamfunnet står rakrygget opp for sanksjonene, selv om de merkes hardt. Ukrainas trygghet er vår trygghet. Norges suverenitet må hevdes med både militær tilstedeværelse og robuste og levedyktige samfunn. Det er viktig for vår totalberedskap. Derfor må vi fortsette arbeidet med tiltak som gjør regionen mer robust, og det akter denne regjeringen å gjøre. Det er riktig, som det blir sagt, at ikke alle tiltakspakker treffer like godt, men da må vi gjøre dem bedre. Det at statssekretær Marte Gerhardsen nå signaliserer at vi skal stille strengere krav til lokale innkjøp for Forsvaret, er viktig for at vi skal bygge flere næringsveier i nord. Det gir også sterkere sivilsamfunn. Samtidig vil jeg peke på at denne regjeringen har tatt viktige grep for å styrke tiltakssonen: endringen av inntektssystemet for kommuner og fylkeskommuner, høyere avskriving av studielån, økt finnmarksfradrag, gratis barnehage og nå høyere barnetrygd, som Fremskrittspartiet og Høyre med flere fjernet i forrige periode. Det var også da en prekær befolkningssituasjon. Det var også da en sikkerhetspolitisk trussel fra den andre siden av grensen. Vi har igangsatt viktige investeringer for infrastruktur på kraft, på vei – som E45 Kløfta – og på havner, både kommunale og statlige. Nå i høst åpner politiutdanningen i Alta, og det er viktig for tilstedeværelsen og rekrutteringen til yrket. Det er trygghet. For totalberedskapen vår har regjeringens prioritering av landbruket i nord ført til bedre matberedskap og framtidstro i næringen. Det står på spill med alternativet som går til valg til høsten. Det må vi ha med oss i valget som kommer. Det er viktig med fortsatt satsing på personrettede tiltak og utvikling av tiltakssonen, og det må være vilje til å bruke penger i nord. Vi må legge til rette for arbeidsplasser som er bærekraftige, og bidra til at vi får i gang industriprosjekter som Sydvaranger Gruve og Nussir i Kvalsund. Gode og framtidsrettede arbeidsplasser i nord og samfunn med bolyst, idrett og kultur, som denne regjeringen prioriterer, er viktig for at vi skal bevare vår konkurransekraft og bygge gode samfunn. Med det vil jeg takke for denne gangen.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Sigurd Kvammen Rafaelsen (Arbeiderpartiet) — Innlegg · 20. jun 2025 — OverStortinget