Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 20. jun 2025

Innlegget
Vi vedtar i dag et revidert nasjonalbudsjett som holder seg innenfor ansvarlige økonomiske rammer, men som samtidig setter solidaritet og fellesskapsløsningene først. Femti ekstra milliarder til Ukraina er et betydelig beløp. At det er et samlet storting som står bak ønsket om å styrke bevilgningen, er etter mitt syn en styrke for det norske demokratiet, i en tid da splittelse og mistro ellers preger verden. Det er solidaritet med et land som urettmessig er blitt dratt inn i en meningsløs krig, men det er samtidig også en investering i vår egen trygghet, når vi står sammen med et land som har blitt angrepet på et slikt vis av en aggressor som ikke respekterer enkeltlands suverenitet. Som representant fra Agder, en region som har hatt overskudd på kraft, men likevel de aller høyeste strømprisene i landet, er jeg særlig glad for at vi i dette reviderte budsjettet får på plass norgespris på strøm. Muligheten for husholdningene til å velge en fastpris på 40 øre pluss moms gir folk sør i landet større trygghet og forutsigbarhet når strømregningen kommer i e-postkassen. Samtidig kuttes det også i elavgiften, noe mange av våre bedrifter får glede av. Det undrer meg imidlertid at Høyre og Fremskrittspartiet stemmer mot norgespris. Særlig Fremskrittspartiet har på Agder vært svært engasjert i strømprisdebattene vi har hatt i landsdelen det siste året. Jeg skjønner at de har en annen modell de aller helst ønsker seg, men at de ikke subsidiært støtter norgespris, er for meg ganske uforståelig, og det gjør kritikken deres på dette feltet hul. Folk fortjener et klart svar før valget: Kommer Høyre og Fremskrittspartiet til å avvikle norgespris om de får regjeringsmakt? Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV leverer et revidert nasjonalbudsjett der vi ikke øker oljepengebruken. På tross av dette klarte Høyres Tina Bru med bakgrunn i budsjettenigheten å si at «[d]ette har vært en mastercard-regjering». Det var ikke måte på hvor vondt og vanskelig alt var da vi hørte hennes innlegg i denne debatten før i dag. Vel, i går satte Norges Bank ned renten, etter at RNB var levert. Samtidig som regjeringen leverer en ansvarlig pengebruk, svarer sentralbanksjefen med at «vi mener tiden nå er kommet for å lette litt på bremsen». For å bruke et dieselbiluttrykk: Det er med andre ord en kritikk som nå går på tomgang, vi hører fra opposisjonen. Eller kanskje passer Høyres Peter Frølichs egne ord bedre: «Vi har gått sure.» Mens høyresiden ønsker å bruke et trettitalls milliarder på skattekutt til dem som har aller mest fra før, har vi heller valgt å bruke pengene i budsjettforliket på å styrke kommunenes økonomi og kutte i regningene til barnefamiliene. Når vi i utrygge tider styrker Forsvaret, er jeg som Agder-representant glad for at vi da samtidig har funnet penger til å forsere gjenoppbyggingen av HV-07 på Agder, som det har vært et sterkt ønske om fra landsdelen. Politikk er å velge. Jeg er glad for å tilhøre et parti som har valgt fellesskapsløsninger og trygghet for folk først.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat