Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 20. jun 2025

Tuva Moflag
Tuva Moflag
Arbeiderpartiet·Akershus

Innlegget

Det aller viktigste for Arbeiderpartiet er å mobilisere arbeidsstyrken. Vi har et klart mål om at vi skal få flere folk inn i jobb. Det betyr at vi får høyere skatteinntekter, det betyr at trygdene reduseres, og vi har også et mål om å få ned sykefraværet i Norge. Det vil frigjøre penger til å bruke på andre viktige ting, som bl.a. de tingene vi har blitt enige om i dette forliket. Jeg skjønner at høyresiden er bekymret for at vi styrker velferden, for den regningen blir jo vanskeligere for Høyre å dekke inn dersom de skulle vinne valget. Det er Høyre som går til valg på å svekke statens inntekter med godt over 20 mrd. kr, og hvis vi legger på det Fremskrittspartiet lover, er det godt over 30 mrd. kr. Det er Høyre som har problemer med å få regnestykket til å gå opp, ikke Arbeiderpartiet.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat