Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 3. okt 2024

Innlegget
Vi er nå midt mellom to valg. Det er ett år til stortingsvalget, og kommunevalget ligger ett år bak oss. Da synes jeg det er nyttig å se litt tilbake på valgkampen i fjor og de løftene som ble gitt av nasjonale politikere og lokale kandidater som lovte velgerne både skattelette og velferdsøkninger, altså både gull og grønne skoger samtidig. I juni i fjor var Erna Solbergs løfte til velgerne klart og tydelig da hun til VG uttalte følgende: «Dette er Høyres viktigste løfte for privatøkonomien til innbyggerne knyttet til kommunevalget: Nivået på eiendomsskatt, kommunale avgifter og gebyrer skal holdes nede der vi får ordfører.» I mange kommuner ble Høyre utfordret på hvordan de skulle klare å holde disse løftene – også her i Oslo. Høyres valgkampløfter handlet om dyre prosjekter og satsinger på flere områder, samtidig som inntektene skulle reduseres ved at eiendomsskatten skulle kuttes. Vi fikk aldri noe svar fra Høyre i Oslo eller andre steder på hvor de skulle kutte, og hvordan løftene skulle finansieres. Det er nok kjent for de fleste av oss at økte utgifter og reduserte inntekter ikke går i null. Minus og minus blir dobbelt minus. Det gjelder personlig økonomi, og det gjelder kommuneøkonomi. «Erna bløffer velgerne», skrev VG på lederplass fire dager før kommunevalget i fjor. Jeg synes faktisk det hadde vært redelig om Høyre nå kom med en beklagelse for å ha ført velgerne bak lyset, og det med vitende og vilje, for de ble advart også av sine egne. Men velgerne lot seg forlede. Høyre fikk flere ordførere og styrer nå de fleste store byene. Nå ser vi hvordan regningen skal dekkes inn: I Oslo har skolematen for ungene blitt fjernet. Neste år skal Oslo Nye Teater legges ned. Aktivitet for barn og unge blir kuttet. Store rammekutt i bydelene, som har ansvaret for mye av velferden, skal gjennomføres. Jeg synes det er grunn til å følge med på hvordan Høyre styrer byer, fylker og kommuner. Det kan nemlig fortelle oss mye om hvordan det blir dersom Høyre igjen får regjeringsmakt. Nå synes jeg vi ser tilløp til det samme som vi så i fjor. Høyre lover forsterket innsats på flere områder. Ja, nesten alle, har vi hørt gjennom debatten i dag. Samtidig skal formuesskatten bort, og andre skatter reduseres. De med mest skal få mer, og hvem som får regningen, sies det lite om. Jeg er redd for at akkurat det, hvem som må betale regningen, kommer til å bli en godt bevart hemmelighet fram til det blir levert harde pakker når eventuelle borgerlige budsjetter skal fremmes i neste periode. Økte utgifter og reduserte inntekter går fortsatt ikke i null, heller ikke for oljesmurte statsbudsjetter. Framfor å ta ansvar selv for at dyre valgløfter ikke innfris, skylder Høyres bypolitikere på regjeringen for at budsjettet går i minus når de selv skal gjennomføre dyre, selvpåførte valgkampløfter med økte utgifter og reduserte inntekter. Særlig ser vi dette fra den politiske ledelsen her i Oslo. La meg derfor slå fast at denne regjeringen har vært en god regjering for Oslo og oss som bor her: Oslo nyter, som alle andre kommuner, godt av veksten i frie inntekter og av at regjeringen har levert gode kommuneopplegg i flere år. I 2025, altså neste år, vokser Oslos inntekter med 268 mill. kr. Oslo har fått beholde inntektene når skatteinntektene har vokst langt utover det som har vært forventet, fordi det går bra i Norge og rekordmange er i jobb. Oslo har fått store besparelser når staten nå tar regningen for gratis kjernetid for tre kull i aktivitetsskolen. Med Arbeiderpartiet i regjering har det blitt opprettet en ny politistasjon på Mortensrud og ny politipost på Tøyen. Utrygghet for folk og økt gjengkriminalitet blir møtt med flere politifolk, samtidig som det forebyggende arbeidet styrkes. Barnefamilier i Oslo nyter nå godt av at barnehageprisen er satt ned. Besparelsen er på 12 000 kr i året. Samtidig er barnetrygden økt med 8 500 kr siden 2021. Studentene i Oslo, ja, det er faktisk Norges største studentby – ta den, Bergen og Trondheim – merker det på lommeboka når studiestøtten øker med 25 000 kr i året. Oslos pensjonister kommer bedre ut når pensjonene øker. I år får Oslo 145 mill. kr til områdesatsinger, og staten bidrar med store summer til kollektivtrafikken i Oslo gjennom byvekstavtalene. Dagens regjering er bra for Oslo og bra for folkene som bor her i byen. Derfor bør denne regjeringen fortsette til evig tid.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat