Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 3. okt 2024

Solveig Vitanza
Solveig Vitanza
Arbeiderpartiet·Østfold

Innlegget

Takk for en lang og god debatt – nå ser jeg at klokka begynner å nærme seg 22. Jeg er så heldig å komme fra Østfold – og der bruker jeg veldig mye tid på bedriftsbesøk, som sikkert også andre gjør rundt omkring i sine fylker. Vi lytter til næringslivets muligheter, og vi lytter til deres utfordringer. I Østfold, så vel som i resten av Norge, går næringslivet i hovedsak godt. Vi ser at det er vekst og gode vilkår for næringslivet, men det er én utfordring som går igjen, og det er mangelen på arbeidstakere. Østfold er et fylke som de siste tiårene har opplevd at antallet uføretrygdede har økt i jevnt tempo, og særlig blant dem under 30 år. Her ligger vi dessverre enda dårligere an enn i resten av landet. Denne «mismatchen» er jeg veldig glad for at Arbeiderpartiet og Senterpartiet har jobbet med å løse. I Norge lever vi av hverandres arbeid. Vi må skape for å dele. Vi trenger et næringsliv i vekst og med god verdiskaping for å kunne finansiere det velferdssamfunnet vi ønsker å ha for den norske befolkningen. Arbeid er også viktig for å bedre økonomien til folk flest. Det gir trygghet, tilhørighet og mestring for den enkelte. Derfor er det viktig at de som kan jobbe, skal få mulighet til det. Støre-regjeringen har derfor kommet med en rekke konkrete forslag til hva som skal til for å hjelpe folk med å komme ut i arbeid. Ungdomsgarantien skal styrke innsatsen overfor unge som har falt utenfor og trenger hjelp til å komme i arbeid, og økte bevilgninger til varig tilrettelagt arbeid styrkes betraktelig, også i det kommende statsbudsjettet. Dette er bare et par konkrete tiltak som kan bidra til at vi får flere i jobb og færre på trygd. Vi trenger alle hender og hoder vi kan få i arbeidslivet, trygge jobber og en lønn å leve av for den enkelte. Siden Støre-regjeringen tok over i 2021, har det blitt om lag 140 000 nye arbeidsplasser i Norge. La det ikke være noen tvil: Flesteparten er i privat sektor. Når vi nå skal ruste næringslivet for den største omstillingen i norsk økonomi, er det viktig at vi spiller på lag med bedriftene og legger til rette for at vi skal lykkes i den grønne omstillingen. Privat kapital skal lede an, og regjeringen skal bidra med gode virkemidler og risikoavlastning. Arbeiderpartiet skal fortsette å føre en aktiv næringspolitikk som trygger arbeidsplasser, og der det lønner seg å satse og lønner seg å jobbe.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Solveig Vitanza (Arbeiderpartiet) — Innlegg · 3. okt 2024 — OverStortinget