Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 3. okt 2024

Tobias Hangaard Linge
Tobias Hangaard Linge
Arbeiderpartiet·Akershus

Innlegget

Når man hører høyresiden snakke om situasjonen for næringslivet, er det lett å bli bekymret for vekst og verdiskaping i dette landet om man ikke vet bedre enn å lytte til høyrefolk. Det finnes nesten ikke ord for hvor dårlig stilt vi visstnok er. Skal man tro det man hører, er det nærmest like før vi kan slukke lyset og takke for oss. Om denne forvrengte virkeligheten kommer av litt for mange kollokviegrupper på Høyres Hus og litt for alternative bedriftsbesøk, tør jeg ikke å spekulere i, men én ting er helt sikkert: Det går bedre for næringslivet med Arbeiderpartiet ved roret enn på svært mange år. Sannheten er at det etableres i snitt 6 000 nye foretak hver eneste måned, overlevelsen for nyetablerte bedrifter er god, og antallet konkurser holder seg på et stabilt, lavt nivå. Det er skapt over 130 000 flere arbeidsplasser med Arbeiderpartiet i regjering, og de fleste er i privat sektor. Sysselsettingen har økt med 60 000 siden vi tiltrådte, og arbeidsledigheten er veldig lav. Skattene for de fleste bedrifter er på nivå med 2013-nivået, med mindre man driver med havbruk, energiproduksjon eller olje og gass, og næringslivets investeringer var på rekordhøyder i 2023. Absolutt alle indikatorer for situasjonen i næringslivet er positive. Likevel velger altså høyresiden å tegne et bilde som ikke har rot i virkeligheten. En aktiv næringspolitikk fungerer for et aktivt næringsliv. Nettopp derfor har Arbeiderpartiet i regjering gjennomført et grønt industriløft for å skape grunnlag for arbeidsplasser over hele landet. Vi lager én vei inn i virkemiddelapparatet, slik at tilgangen på finansiering og insentiver skal være enkel for både nyetablerte og veletablerte bedrifter. Vi har igangsatt en historisk satsing på eksport gjennom reformen Hele Norge eksporterer. Vi har inngått handelsavtaler og utvidet internasjonale samarbeid slik at norske bedrifter skal kunne lykkes like godt på bortebane som på hjemmebane. Vi har gjennom gode støtteordninger også sørget for at strømprisene har holdt seg på et konkurransedyktig nivå for norsk industri sammenliknet med våre europeiske naboer. Med all den svartmalingen høyresiden driver med, skulle man tro at det blir så meget bedre bare Høyre kommer til makten ved neste stortingsvalg. Da er det lurt å spørre seg: Hva er det som skal bli så meget bedre? Det eneste konkrete forslaget Høyre har for norsk næringsliv, er nok en gang å fjerne formuesskatten. Hva det resulterer i, vet vi fryktelig godt svaret på. Det er katastrofalt for inntektene til alle landets kommuner, og det bidrar beviselig ikke til å skape én eneste arbeidsplass. Svartmaling liker jeg ikke. Rødmaling, derimot, i form av god, sosialdemokratisk og aktiv næringspolitikk, liker jeg bedre, for det fungerer og skaper aktivitet over hele landet.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat