Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 3. okt 2024

Innlegget
Dagens debatt reflekterer at vi lever i en brytningstid. Sikkerhet, beredskap, klima og demografi er bare noen av stikkordene for store og globale trender som treffer oss. Verden er blitt mer utrygg, og høyere rente og prisstigning gjør at flere strever med å få endene til å møtes. For transport- og kommunikasjonskomiteen er mantraet nå å ta vare på det vi har, utbedre der vi kan, og bygge nytt der vi må. Regjeringens forslag til Nasjonal transportplan tok inn over seg den virkeligheten vi står i, og jeg er glad for signalene om at den blir fulgt opp i forslaget til statsbudsjett, som kommer snart. Med 2,9 mrd. kr ekstra til vedlikehold og fornying av jernbanen vil vi ta et viktig steg på veien mot færre forsinkelser og flere tog i rute. 1,1 mrd. kr mer til vedlikehold av riksveier og nær en halv milliard mer til opprustning og fornying av fylkesveier vil fjerne flaskehalser og gjøre veinettet mer effektivt og pålitelig. Det gir oss også mulighet til å forbedre infrastrukturen og redusere tallet på ulykker over hele landet. Vi vet at den inflasjonen som rammer husholdninger og bedrifter, også har truffet samferdselssektoren, men vi er nå i gang med å trappe opp innsatsen på vedlikehold. Fra eget hjemfylke kan jeg melde om at de siste ukers oppslag i lokalpressen har handlet om stenging av og begrenset kapasitet på tunneler, bruer og fergeleier fra nord til sør på både fylkesvei og riksvei. Vedlikeholdsetterslepet skaper allerede utfordringer i hverdagen til folk, og vi får stadig bekreftet at innretningen på Nasjonal transportplan er både riktig og nødvendig. Samtidig er det viktig å si at vi også kommer i gang med større prosjekter som knytter regioner sammen på en bedre og sikrere måte enn i dag. Fellesprosjektet Arna–Stanghelle og tunnelen på E45 gjennom Kløfta er gode eksempler i så måte. I sommer har vi, kanskje særlig i nord, erfart noe som vi egentlig har erfart mange ganger før, nemlig at når fellesferien kommer, er ikke kapasiteten god nok på alle fergesambandene våre. Svakere kronekurs og en vellykket reiselivssatsing har også bidratt til årets fergekøer. Opposisjonen har lagt mye arbeid i å knytte lengre fergekøer til regjeringens grep med billigere ferger. Jeg antar at det har sammenheng med de alternative statsbudsjettene, der det framgår at enkelte har til hensikt å gjøre det dyrere å ta ferge igjen, men jeg har problemer med å se at det skal bli veldig mange færre turister av den grunn. Jeg er stolt over at regjeringen har prioritert et skikkelig løft for folk langs kysten, og jeg mener at svaret på kapasitetsutfordringene ikke bør være å gjøre fergetilbudet dyrere, svaret bør heller være å skape et mer lokalt bærekraftig reiseliv. Her er næringsministeren allerede godt i gang med besøksbidragsordning og en rekke andre tiltak. Arbeiderpartiet og Senterpartiet har styrket tilbudet på kortbanenettet. Det var nødvendig å få gjort noe raskt med dyre flybilletter, og halvering av makspriser og nye FOT-ruter har vært viktige grep for både folk og næringsliv i distriktet. Gjennom sommeren har vi også fått til forbedringer i rutetabeller og frekvens på flere strekninger, og framover skal det utredes nye prismodeller så vi får utnyttet kapasiteten bedre, samtidig som vi vil skjerme lokalbefolkningen, som er avhengig av et godt flytilbud. I en digitalisert verden blir digital kompetanse og infrastruktur stadig viktigere. Vi må forholde oss til både digitale trusler og mulighetene som ligger i ny teknologi. Den nye ekomloven og regjeringens digitaliseringsstrategi skal få opp farten i en stor og viktig omstilling av Norge. Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil ta i bruk ny teknologi på en trygg og god måte, og ikke minst vil vi gi barn og unge en trygg digital oppvekst. I regjeringens forslag til NTP kan vi lese følgende: «Transportvirksomhetene skal ta samfunnsansvar og fremme ansvarlighet i all sin virksomhet. Dette innebærer å stille krav om at samarbeidspartnere motarbeider og reduserer risiko for sosial dumping og arbeidslivskriminalitet i hele leverandørkjeden.» I går var en av toppsakene på nrk.no at Statens vegvesen var i sin fulle rett til å avvise en entreprenør fra et større veiprosjekt fordi de hadde mistanke om at selskapet hadde bedrevet sosial dumping i andre land. Man skal være varsom med å trekke fram dagsferske tingrettsdommer, men saken illustrerer noe som har vært kjent lenge og er vel dokumentert. Offentlige kontrakter er attraktive, også for useriøse aktører, som gjerne forsyner seg av arbeidstakernes andel av kaken. Når rundt 1 300 mrd. NTP-kroner skal investeres, betyr det noe hvem som styrer. Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil sikre at samferdselspolitikken både forbedrer transporttilbudet, tar hensyn til klima og miljø og bidrar til levelige lønns- og arbeidsvilkår for dem som jobber med å drifte og utvikle samferdselssektoren.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat