Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 3. okt 2024

Øystein Mathisen
Øystein Mathisen
Arbeiderpartiet·Nordland

Innlegget

En av de største utfordringene vi står overfor i helsevesenet, og kanskje spesielt i nord, der vi kommer fra, er mangelen på helsepersonell. Før pandemien fikk Høyre kraftig kritikk av Riksrevisjonen for ikke å ha en god nok plan for å rekruttere tilstrekkelig arbeidskraft i helsevesenet. Det har vi tatt tak i gjennom Nasjonal helse- og samhandlingsplan og opptrappingsplanen for heltid og god bemanning i omsorgstjenesten. I tillegg utdanner vi flere ved å styrke desentralisert utdanning. Vi har en historisk økning i studiestøtten og et nytt og bedre opptakssystem som får unge raskere ut i arbeidslivet. Vi har en ordning for å avskrive studielån i distriktene, en profesjonsmelding med mange tiltak, og vi styrker kommuneøkonomien og sykehusøkonomien. Mange av disse tiltakene har Høyre vært veldig kritiske og negative til. Det var derfor uforståelig å lese Høyres program, som har få og utydelige tiltak om hva man skal gjøre for å sikre nok personell. Mitt spørsmål er derfor: Hva gjør Høyre framover for å sikre at vi utdanner nok helsepersonell, når de er kritiske til det meste som kommer fra regjeringen?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat