Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 3. okt 2024

Øystein Mathisen
Øystein Mathisen
Arbeiderpartiet·Nordland

Innlegget

Gjennom fellesskap skaper vi verdier, og gjennom arbeid finansierer vi vår felles velferd. Det er nå snart 130 000 flere sysselsatte i Norge enn før pandemien, og andelen i jobb er blant de høyeste andelene i Europa. Ni av ti arbeidsplasser er skapt i privat sektor. For Arbeiderpartiet i regjering er det en hovedprioritet å sørge for trygghet for vanlige folk, selv i disse tøffe økonomiske tidene med høy rente, prisvekst og dyrtid. I denne perioden har vi satt bedre velferd foran det andre, for det er viktig, og tryggheten for morgendagen er det som skaper troen på framtiden. Representanter fra Høyre tar tidvis til orde for at tiden for store, nye velferdsløfter er over, og det ser vi tydelig i deres nye partiprogram. Vi i Arbeiderpartiet mener noe annet. Vi tror på at det fortsatt er rom for å styrke velferden vår, og vi står fast ved at den norske modellen ikke er et sted for kutt, men noe å bygge videre på. Kommunene står i vanskelige økonomiske tider på grunn av høy rente som treffer mange hardt. Derfor er det viktig at det er Arbeiderpartiet og Senterpartiet som setter rammene for kommunene og fylkeskommunene. For mitt eget hjemfylke, Nordland, betyr dette over 275 mill. kr mer til kommunene. Hadde Høyres prioriteringer blitt stående, ville det ført til mindre penger i Nordland. Det hadde ført til mindre penger til skolehelsetjenesten, fylkesveier, eldreomsorg og mange andre velferdstilbud som er viktige i folks hverdag. Vi har gjort en betydelig innsats for studenter og unge arbeidstakere. Studiestøtten, borteboerstipendet og utstyrsstipendet har økt betraktelig. I arbeidslivet har vi styrket arbeidsmiljøloven, som ble svekket av den blå regjeringen da den styrte. Vi har også innført pensjon fra første krone, noe som er svært viktig for vanlige arbeidsfolk. En million nordmenn har nå samme opptjeningsmuligheter som resten av arbeidslivet. Vi har styrket helsevesenet. Sykehusene har fått en betydelig økning i sitt budsjett, og for kommende budsjett utgjør dette 5,5 mrd. kr, noe som gjør at mange har muligheten til å få ned helsekøene. Vi har også fjernet usosiale kutt fra høyreregjeringen, og vi tror at det å kutte ikke er den eneste måten å skape handlingsrom på i budsjetter. Når flere kommer i arbeid, skaper vi større inntekter, og vi reduserer utgiftene. De som er unge, er de som må prioriteres hardest å få raskest inn i arbeidslivet. Derfor har ungdomsgarantien vært viktig å få på plass. Vi har også satt en ny retning for norsk skole. Fallende trivsel og dårlige resultater må snus. Vi må skape en mer motiverende, praktisk og aktiv skolehverdag der elever kan lære på ulike måter, og vi skal ha et bevisst og kunnskapsdrevet forhold til hvordan skjermen brukes. Det vi ser, er at man må ville noe med den politikken man skal føre. Denne regjeringen står for en trygghet i hverdagen og en sterk velferd. Sammen skal vi skape det samfunnet vi ønsker å være en del av.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat