Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 4. okt 2024

Innlegget
Høyreblokken tror visst at om de bare sier noe ofte nok, blir det sant. Regjeringen struper kommunene, sier de, selv om min egen kommune, Oslo, beviselig får mer penger fra Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen enn fra den tidligere regjeringen med Høyre, Venstre og Fremskrittspartiet, til tider i koalisjon. Hva som er sant, ser jeg i min egen Høyre–Venstre-styrte kommune, støttet av Fremskrittspartiet gjennom en samarbeidsavtale. Byrådet her er i gang med et storstilt ran av arbeidsfolk som jobber i kommunen, for å få penger nok til å kutte skatt for dem med de mest verdifulle boligene. De privatiserer på skuldrene av alle som tar seg av våre sårbare innbyggere, eldre og dem som trenger ekstra oppfølging i hverdagen. Privatisering fører ofte til dårligere tjenester fordi anbudsdokumentene holder en dårlig kvalitet når det gjelder hva arbeidsfolk faktisk utfører i kommunens eller statens regi. Veien til dem som sitter med ansvaret, vanskeliggjøres gjennom kontraktklausuler. Ansatte må betale for privatiseringen gjennom dårligere lønns- og arbeidsvilkår. Deres tjenestepensjonsordning er en del av lønnen. Det er ikke bare den store arbeiderbevegelsen i Norge som hevder det, EU-domstolen kom også til denne slutningen i den såkalte Barber-dommen i 1990. Det er hold i at tjenestepensjon er utsatt lønn. Nå skal altså høyreblokken i byen igjen ommøblere utstillingsvinduet i Oslo med høyrepolitikk. De starter med å sette ut fire sykehjem på anbud igjen: Uranienborghjemmet, Kantarellenhjemmet, Bjølsenhjemmet og Abildsøhjemmet. Jeg er stolt av at dagens arbeiderpartiledede regjering, sammen med Senterpartiet, har lagt til rette for 150 000 nye arbeidsplasser, hvor åtte av ti er i privat sektor, men den veksten er altså ikke et resultat av privatisering – snarere tvert imot. Den veksten er et resultat av en politikk som øker norske virksomheters konkurransekraft her hjemme og overfor vårt viktigste eksportmarked, EU. Imens tillater høyresiden seg å grine på vegne av næringslivet. Det er i beste fall krokodilletårer. Det er mulig det er tårer fordi de ikke maktet å gjøre det samme selv i regjering. Arbeiderpartiet står som garantist for en sterk offentlig sektor, trygge arbeidsplasser og en god balanse mellom offentlig og privat sektor. Det er tydelig at sosialdemokratiske løsninger er bra for næringslivet. Åtte av ti nye jobber her til lands i privat sektor kan ikke juges bort.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat