Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 5. des 2024

Innlegget
Dette budsjettet følger opp den vedtatte langtidsplanen for Forsvaret. På denne regjeringens vakt har det vært et forsvarspolitisk taktskifte i Norge. Neste år er forsvarsbudsjettet på over 110 mrd. kr, og det er helt nødvendig i den urolige tiden vi lever i. For å sette det i perspektiv: På åtte år økte Solberg-regjeringen forsvarsbudsjettet med 37 pst. Siden vi overtok, har vi på tre år økt budsjettene med over 60 pst. Vi oppfyller NATOs 2-prosentmål og vil med neste års budsjett trappe opp ytterligere. Renholdet i Forsvaret ble privatisert av den blå-blå regjeringen. Det førte til vanskelige arbeidsvilkår, en kamp mot klokken og et umenneskelig arbeidspress for renholderne våre. Såkalt effektivisering ledet også til uthuling av renholdernes pensjonsvilkår. Derfor er det bra at denne regjeringen har endret dette. Om noen få uker er samtlige renholdere tilbake som ansatte i Forsvaret. De er tilbake hos en god og trygg arbeidsgiver med ryddige og trygge arbeidsforhold og tilbake i fellesskapet, sammen med de andre som jobber for vår felles sikkerhet hver dag. Utrolig nok vil Venstre nå reversere dette. Nok en gang vil de hive renholderne ut i usikkerhet og fjerne dem fra fellesskapet i Forsvaret. Dette er dårlig politikk. Høyre har på sin side en ukuelig tro på ABE-reformen, til tross for at de såkalte effektiviseringene de gjennomførte i Forsvaret sist de satt ved makten, førte til et vanvittig etterslep og dårligere arbeidsvilkår i Forsvaret. Lagerbeholdninger ble effektivisert bort, og nødvendig vedlikehold av bygningsmasse ble ikke gjennomført. Det blir fort dyrt når man forsømmer vedlikeholdet, og i dette tilfellet ble hullene i Forsvaret den blå-blå regjeringen etterlot seg, ekstremt kostbare. Som forsvarskommisjonen og forsvarssjefens fagmilitære råd slo fast: Forsvaret hadde store hull og kjente mangler og feil for 80 mrd. kr. Utrolig nok er det mer etterslepspolitikk Høyre foreslår i sitt alternative budsjett. Høyres opplegg vil over tid gjøre Forsvaret vårt dårligere, og det har vi ikke råd til i en såpass usikker og alvorlig tid som vi er inne i nå. Regjeringens hovedprioriteringer i 2025 vil være oppfølging av langtidsplanen, hente inn etterslep og få det Forsvaret vi har, til å fungere. For å lykkes med det er det å beholde og rekruttere motiverte soldater noe av det viktigste vi gjør.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat