Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 14. des 2024

Innlegget
Ny teknologi og digitalisering representerer på én og samme tid fantastiske muligheter og store utfordringer, både for enkeltmennesker, for næringsliv og for samfunnet som helhet. For den enkelte innebærer det tilgang på kunnskap, nye fellesskap og bedre tjenester, men det kan også bety å bli utsatt for svindelforsøk, manipulasjon og mobbing og opplevelse av digitalt utenforskap. For næringslivet betyr det gjerne utvidet markedstilgang, effektiviseringsgevinster og forbedring av produkter og tjenester, men det betyr også en skarpere konkurranse, tidvis store investeringsbehov og et kompetansegap som må tettes. For storsamfunnet ligger det et potensial i f.eks. kunstig intelligens til å løse noen av de virkelig store utfordringene vi står overfor knyttet til mangel på arbeidskraft og kompetanse og det grønne skiftet. Vi kan bli bedre på inkludering av mennesker som i dag kanskje ikke får deltatt i samfunnet på lik linje med alle andre, og utjevne forskjellene mellom folk og regioner. Digitalisering kan imidlertid også gjøre oss mer sårbare, og vi må beskytte oss mot ekstremvær og naturhendelser og aktører i den digitale sfæren som ikke vil oss vel. Norge har allerede en rimelig god og sikker digital grunnmur, men høstens utfall på nødnummertjenestene er en påminnelse om at også vi må ha et våkent øye for sårbarheten i digitale systemer som blir mer og mer komplekse, og hvor det stadig skapes nye avhengigheter mellom ulike systemer. Selv om ekombransjen over tid har investert mye i både bedre dekning og mer kapasitet, er det fortsatt igjen noen områder i landet der staten må bidra om det skal bli mulig å levere tjenester av en standard som innbyggere og næringsliv i Norge burde kunne forvente å få tilgang til. Vi har kommet langt, men det som gjenstår, er gjerne de plassene som er vanskeligst å nå, og jeg er derfor veldig glad for at regjeringen setter av 415 mill. kr til bredbåndstilskudd. Regjeringens forslag legger godt til rette for at vi skal kunne videreutvikle og forsterke den digitale grunnmuren vår og gi enda flere tilgang til gode digitale løsninger. Sammen med de andre tiltakene som digitaliseringsministeren har varslet i sin digitaliseringsstrategi, har regjeringen nå staket ut en god kurs mot et mer tilgjengelig og tryggere digitalt samfunn. Jeg er også veldig glad for at digitaliseringsministeren og kunnskapsministeren er så tydelige på at vi må gjøre mer for å beskytte barn, unge og sårbare og bygge opp digital motstandskraft i samfunnet til å stå imot manipulasjon og svindel.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat