Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 17. des 2024

Per Vidar Kjølmoen
Per Vidar Kjølmoen
Arbeiderpartiet·Møre og Romsdal

Innlegget

Dokument 8:16 S for 2024–2025 omhandler situasjonen for de såkalte oljepionerene og etableringen av en særskilt kompensasjonsordning for denne yrkesgruppen. Saken har vært oppe til behandling på Stortinget også tidligere. I 2021 fremmet Arbeiderpartiet et representantforslag i saken, og Stortinget vedtok da å sette ned en kommisjon for å utrede saken, noe som munnet ut i en egen kommisjon, med tilhørende NOU. Senere har saken også vært oppe som representantforslag, senest i juni i år, så det er rett å si at saken har hatt stor oppmerksomhet fra Stortingets side. Stort engasjement har det også vært i fagbevegelsen, bl.a. fra Forbundet Styrke, SAFE, ALF Offshore og LO. Saken har i hovedsak dreiet seg om to elementer: for det første om de såkalte oljepionerene fikk en rettferdig behandling da de søkte om yrkesskade, og for det andre om det bør opprettes en særskilt kompensasjonsordning for disse oljearbeiderne. Svaret på det første spørsmålet er dessverre nei. Oljearbeidere fikk helsen sin ødelagt, og deretter fikk de problemer med å få den yrkesskadeerstatningen de hadde krav på. Kommisjonen beskriver at innvilgelse av uføretrygd hos Nav stort sett gikk greit for seg. Langt vanskeligere var det å få godkjent helseskadene som yrkessykdom, og det viste seg svært, svært vanskelig å få yrkesskadeerstatning av forsikringsselskapene på grunn av høye dokumentasjonskrav. Det er bra at statsråden har tatt initiativ til at det raskt blir etablert bistand til tidligere oljearbeidere i yrkesskadesporet, og det er godt at et flertall på Stortinget slutter seg til dette arbeidet. Slik kan vi forhåpentligvis løse opp i gammel urett overfor de oljearbeiderne som ble helseløse mens de sikret trygge arbeidsplasser, gode skoler og en verdig eldreomsorg for alle oss andre i Norge gjennom den enorme verdiskapingen som skjedde, og fremdeles skjer, på norsk sokkel. Det skulle bare mangle. Det andre spørsmålet er mer prinsipielt. Var arbeidsforholdene på norske plattformer av en slik art at det var en spesiell helsefare forbundet med å jobbe der? I Norge har vi en kultur for likhet. Det skal ikke spille noen rolle hvem en er, og hva en jobber med. Hvis jobben gjør en helseløs, skal en få den hjelpen en trenger, og det skal være økonomiske ordninger som gjør at en skal kunne leve et verdig liv. Stortinget har tidligere kommet til at de helsemessige belastningene for noen yrkesgrupper har vært så store at det fortjener en særskilt kompensasjonsordning. Det har tidligere kommet nordsjødykkerne og veteranene i utenrikstjenesten med psykiske lidelser til gode. Kommisjonen skriver om oljepionerene at en særskilt ordning bør på plass, og «at målgruppen […] bør defineres slik at det dreier seg om kjemisk eksponering og helseskader som var særskilt for arbeidet offshore i tidlig fase, og som ikke var lik for ellers sammenlignbare arbeidstakergrupper i landbasert arbeidsliv i perioden». Det er godt at et stort flertall i komiteen, ja, kanskje alle partiene på Stortinget, slutter seg til kommisjonens anbefaling. Det gir håp om en verdig utgang på en sak som har kostet noen av våre egne så altfor mye. På nyåret blir det departementets oppgave å gjøre et godt og grundig arbeid med å utforme en riktig ordning, og så komme tilbake til Stortinget så raskt som mulig. Oljepionerene har allerede ventet lenge nok. Jeg vil takke arbeids- og sosialkomiteen for godt samarbeid i saken.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat