Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 17. des 2024

Innlegget
Jeg har lyst å snakke litt om verdighet. Vi har diskutert saken om oljepionerene her i salen i dag, og vi som storting har dessverre ikke vist oss fra vår beste side. Representanten Stokkebø snakker om regjeringens «tåkelegging» og «trenering», og han snakker om Arbeiderpartiets forsøk på hele tiden å trenere saken. Så glemmer Stokkebø å si at Høyre selv så sent som i forrige uke fremdeles ikke hadde bestemt seg for om de var for eller imot en særskilt kompensasjonsordning. Representanten Listhaug fyker inn dørene her, holder et innlegg om at Fremskrittspartiet endelig får flertall, og undrer seg på om regjeringen kan se oljepionerene i øynene. Så fyker hun ut av salen igjen. Men det er representanten Dagfinn Olsen som har bunnivået, dessverre, med sin spekulasjon. I sitt åpningsinnlegg spør han om det er sånn at regjeringen kanskje håper på at flest mulig oljepionerer dør, for da kan man jo kanskje spare noen penger. Ærlig talt: Er det slik vi som storting skal opptre i vår egen nasjonalforsamling? Er dette den verdigheten vi bør vise til våre egne oljepionerer? Jeg må minne både Høyre og Fremskrittspartiet om at de satt åtte år i regjering. Dette var ingen ukjent problemstilling for dem da, og det var Arbeiderpartiets representantforslag som fikk på plass NOU-en i 2022.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat