Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 18. des 2024

Elise Waagen
Elise Waagen
Arbeiderpartiet·Østfold

Innlegget

Under denne debatten har vi hørt fra Høyre at de gode forskningsresultatene som kommer nå, er et resultat av regjeringen Solbergs politikk. Da regner jeg med at Høyre er klar for å ta ansvar for alle resultatene som har kommet nå, f.eks. TIMSS, PISA, PIRLS og ICILS. Samtlige har gitt som svar at læringen har gått ned i norsk skole under Høyre. Høyres svar, som man gjentar fra denne talerstolen, er mer av det samme – mer av den samme politikken som har gitt de dårlige resultatene vi nå ser. Dette er utrolig nostalgisk – å gå tilbake i tid. Høyre ønsker å reversere gode tiltak denne regjeringen har satt i gang for å øke læringen i norsk skole. Høyre har også fra denne talerstolen under denne debatten stilt spørsmål om hva vi faktisk gjør for lesing. Takk for spørsmålet. Denne regjeringen har styrket lesingen, vi har satset mer på et nasjonalt lese- og skrivesenter, vi har satt av penger til kompetansetiltak for lærerne, flere fysiske lærebøker, skolebibliotek og en leselyststrategi. Dette står i kontrast til Høyre, som ønsker å innføre skatt på bøker, i en tid hvor våre unger leser mindre. Da Høyre satt i regjering og vi trengte flere nye lærebøker i skolen på grunn av fagfornyelsen, hva gjorde de da? Jo, de opprettet en egen pott for å få flere digitale læremidler. Høyre er bekymret for budsjettene for forskning og utvikling. Samtidig sier de at de ønsker forutsigbare rammevilkår. Med Høyre kan jeg garantere universitets- og høyskolesektoren forutsigbare rammevilkår – nemlig forutsigbare kutt! Med Høyre i regjering foretar man såkalte ABE-kutt, tilsvarende 1,2 mrd. kr. Legger man sammen kuttene de har presentert i sine alternative budsjetter, utgjør dette til sammen 855 mill. kr. Dette står i kontrast til hva denne regjeringen leverer. Det er bare fem andre OECD-land i verden som bruker mer penger enn oss på universiteter og høyskoler. Vi bruker mer penger enn Sverige og Danmark på offentlig finansiert FoU. Jeg mener at Høyre bør ta en titt på egen politikk. Hvis det er sånn at man ønsker uspesifiserte ostehøvelkutt, høyere barnehagepris og den politikken som ga oss dårlige resultater i skolen, ja da skal man stemme Høyre. På tampen av debatten må jeg gi honnør til Høyre som velger å bli værende i denne debatten. Kanskje det er på sin plass med en fraværsgrense og fraværsregler, noe Høyre selv har ivret etter.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat