Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 18. des 2024

Innlegget
Norge ligger i verdenstoppen i bistandsbevilgninger, og vi bevilger altså rundt 13 mrd. kr mer i bistand enn FNs anbefaling når det gjelder nivået, 0,7 pst. av BNI. Det skjer samtidig som vi ser at regjeringen ikke har råd til å prioritere eldre og syke i Norge. Nå kom nylig denne riksrevisjonsrapporten, Risikoen for økonomiske misligheter i forvaltningen av bistanden, hvor det framkommer at risikoen for økonomiske misligheter er generelt høy. Den konkluderer også bl.a. med at den overordnede styringen i Utenriksdepartementet og i Norad ikke i tilstrekkelig grad ivaretar håndteringen av risikoen for økonomiske misligheter. Mitt spørsmål til statsråden er: Mener statsråden det er riktig å fortsette å øke bevilgningene til bistandsprosjekter når kontrollen med midlene åpenbart er altfor dårlig?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat