Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 18. des 2024

Innlegget
Jeg prøver litt mer. Arbeiderpartiet og kunnskapsministeren har vært opptatt av at læreren skal være sjefen i klasserommet. Dette sier iallfall Fremskrittspartiet at de er enig i. I tillegg er vi opptatt av å redusere unødvendig byråkrati og dokumentasjon, slik at læreren får mer tid til elevene og mer tillit, og vi får tryggere lærere i klasserommene. Det gjør også yrket mer attraktivt. Jeg vil følge opp det spørsmålet jeg ikke fikk et veldig tydelig svar på, om svekking av stillingsvernet. Hvordan skal en lærer med lavere stillingsvern enn andre yrkesgrupper i kommunen, i praksis klare å være sjefen i klasserommet og stå i vanskelige situasjoner, når man reduserer stillingsvernet og dette kravet vil føre til mer dokumentasjon, fordi en lærer vil måtte forsvare sin jobb hvis de får en sak på seg?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat