Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 5. feb 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen og Erlend Wiborg om å avvikle ordningen med piggdekkgebyr (Innst. 93 S (2025–2026), jf. Dokument 8:35 S (2025–2026))
Innlegget
Statsråden er opptatt av prinsippet om at forurenser skal betale. Det er et prinsipp Fremskrittspartiet i utgangspunktet forstår, men i praksis betaler bilistene, og særlig de som kjører fossilbiler, allerede svært mye. Drivstoff blir stadig dyrere under Arbeiderparti-regjeringen, og mange betaler store bompengeregninger, særlig i bypakkeområdene. Når man i tillegg ilegger piggdekkgebyr, som i realiteten også rammer mange av de samme bilistene, framstår det som at forurenser ikke bare betaler én gang, men betaler flere ganger for den samme kjøringen. Hvor går grensen for når prinsippet om at forurenser betaler, går over til å bli en urimelig dobbelt- eller trippelbeskatning av vanlige bilister?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat