Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 24. feb 2026

Erlend Svardal Bøe
Erlend Svardal Bøe
Høyre·Troms

SakInnstilling frå helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Kjersti Toppe og Erling Sande om å sikre desentraliserte spesialisthelsetenester i Sogn og Fjordane (Innst. 116 S (2025–2026), jf. Dokument 8:45 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg er selv født og oppvokst i Sogn og Fjordane og bor i Troms. Det er to fylker med store avstander mellom helsetjenestene, noe som gjør det viktig å ha desentraliserte tjenester. I landet vårt bor vi spredt, og det er lange avstander. Arbeiderpartiet har sammen med Senterpartiet styrt helsepolitikken de siste fire årene. Grunnen til at en står i denne situasjonen i Helse Førde, er at sykehusene sliter kraftig økonomisk. Det er det som er grunnen til at en må gjøre kutt i de pasienttilbudene en har nå. Spørsmålet blir ganske åpent: Hva er grunnen til at Arbeiderpartiet i regjering ikke har gjort mer for å desentralisere helsetjenester nærmere folk? Hva er grunnen til at Arbeiderpartiet kan stå her og skryte over styrket sykehusøkonomi, mens folk i Sogn og Fjordane opplever noe helt annet ved sitt sykehus, der det f.eks. må gjøres kutt i pasienttilbudene? Hvordan henger det sammen?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat