Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 26. feb 2026

Abid Raja
Abid Raja
Venstre·Akershus

SakInnstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Guri Melby, Abid Raja og Grunde Almeland om å utrede norsk EU-medlemskap (Innst. 115 S (2025–2026), jf. Dokument 8:54 S (2025–2026))

Innlegget

En siste replikk, president! Jeg skulle gjerne etterlyst litt politisk lederskap. Utenriksministeren sa at det ikke er et flertall på Stortinget for dette. Høyre er for å utrede et EU-medlemskap, og jeg tror de også er for et EU-medlemskap. MDG har jeg lest i samme lei, Venstre også, og jeg tror at hvis Arbeiderpartiet hadde tatt det skrittet, er det faktisk flertall på Stortinget for å utrede, men eventuelt også å ta skrittet fullt ut. Jeg vil stille noe som kanskje er et litt politisk spørsmål. Alt er jo politikk her, men dette er kanskje et litt mer partipolitisk spørsmål: Har utenriksministeren troen på at dersom de som er ja-menn i denne regjeringen, og ja-kvinner også, for den saks skyld, iallfall statsministeren, finansministeren, utenriksministeren, helseministeren – jeg har lest det sånn at de alle er ja-menn – hvis alle de ja-mennene, og ja-kvinnene, som eventuelt også er med, hadde stått fram og sagt at de nå svært gjerne vil starte denne debatten, har utenriksministeren da troen på at man hadde bidratt til å flytte opinionen i retning av at det faktisk kunne ha blitt et ja-flertall i befolkningen? Eller har man ikke troen på de evnene?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat