Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 5. mar 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø, Mirell Høyer-Berntsen, Anne Lise Gjerstad Fredlund, Ingrid Fiskaa, Marthe Hammer og Lars Haltbrekken om en konsesjonsordning for etablering av datasentre (Innst. 140 S (2025–2026), jf. Dokument 8:60 S (2025–2026))
Innlegget
Vi går nå inn i Ap-regjeringens femte år, og hvor man kun har gitt konsesjon til i underkant av 0,8 TWh ny kraft. Til sammenligning anslår NVE en vekst i kraftforbruket bare fra datasentre på totalt 3,5 TWh de neste fem årene. Datasentre står nå for store deler av den reserverte kapasiteten i Norge, og så lenge regjeringen ikke evner å få til mer kraft, er dette et regnestykke som ikke går opp på sikt. Så når statsråden ikke engang vil være med på å utrede et konsesjonssystem, hvordan vil statsråden håndtere den økte etterspørselen etter kraft til datasentre, all den tid regjeringen i handling ikke er med på å få til mer kraft?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat