Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 5. mar 2026

Lars Haltbrekken
Lars Haltbrekken
Sosialistisk Venstreparti·Sør-Trøndelag

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø, Mirell Høyer-Berntsen, Anne Lise Gjerstad Fredlund, Ingrid Fiskaa, Marthe Hammer og Lars Haltbrekken om en konsesjonsordning for etablering av datasentre (Innst. 140 S (2025–2026), jf. Dokument 8:60 S (2025–2026))

Innlegget

Statsråden sa i replikkvekslingen nå at regjeringen ikke vil si ja til alt, vil ikke si ja til alle datasenter. Mitt spørsmål blir da: Når regjeringen sørger for at det blir flertall mot å innføre et konsesjonssystem, hvordan i all verden har regjeringen tenkt å instruere kommunene i ikke å si ja til alle datasenter de måtte ønske å si ja til?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat