Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 23. apr 2026

SakInnstilling frå helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ida Lindtveit Røse, Georg Gulli og Jonas Andersen Sayed om et nasjonalt røykesluttprogram – uten kostnad for staten (Innst. 207 S (2025–2026), jf. Dokument 8:93 S (2025–2026))
Innlegget
Da Arbeiderpartiet la fram folkehelsemeldingen i 2023, ble nasjonalt røykesluttprogram omtalt som et av de mest sentrale folkehelsetiltakene til daværende regjering. Fortsatt er ikke dette innført, men i oppdragsdokumentet til Helsedirektoratet i 2024 skrev daværende helseminister Ingvild Kjerkol at Helsedirektoratet måtte ta høyde for å innføre et nasjonalt røykesluttprogram i 2025. Nå er vi ferdig med 2025, vi er godt inne i 2026. Høyre har f.eks. i våre alternative budsjett foreslått å øke bl.a. tobakksavgiften, nettopp for å kunne ha inntekter til å finansiere andre typer tiltak i våre budsjett. Spørsmålet er: Kan statsråden redegjøre mer for hva som er grunnen til at nasjonalt røykesluttprogram har gått fra å være et sentralt folkehelsetiltak for Arbeiderpartiet i 2023 til at en i 2026 fortsatt ikke har klart å innføre et nasjonalt røykesluttprogram?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat