Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 23. apr 2026

SakInnstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonens undersøkelse om Totalforsvaret i sikkerhetspolitisk krise og krig og Riksrevisjonens undersøkelse om sikring av havneanlegg for å trygge samfunnssikkerheten (Innst. 178 S (2025–2026), jf. Dokument 3:11 (2024–2025) og Dokument 3:12 (2024–2025))
Innlegget
Jeg forventer ikke at man skal ha klisterhjerne – det har ikke jeg heller – men i en tid da vi, som privatpersoner, blir oppfordret til, eller nærmest pålagt, å ha fyrstikker, ved og mat for x antall dager, er det litt skremmende at vi er i en situasjon hvor det er direkte helsefarlig å gå inn i bomberom som min hjemkommune, Trondheim, har, som man endelig skal ta tak i. Bomberommet der jeg bor, er fylt opp av et prosjekt om å dyrke østerssopp, en gammel Olabil og pulter. Kan statsråden si noe om hvorvidt det er aktuelt å gå bort fra dispensasjonsmuligheten til å bygge bomberom? I mitt hode – og jeg er ikke kontraktør – er det dyrere å grave ut grunnen under et eksisterende bygg enn å støpe det i det man bygger, f.eks. når man bygger en campus eller et sykehus, som jo, hvis de eksisterer, vil komme flertallet til gode, og som vil være en mangel for de mest sårbare når de ikke eksisterer.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat