Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 30. apr 2026

Tone Wilhelmsen Trøen
Tone Wilhelmsen Trøen
Høyre·Akershus

SakInnstilling fra familie- og kulturkomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Maren Grøthe og Erling Sande om regelstyring av momskompensasjonsordninga for frivillige organisasjonar (Innst. 217 S (2025–2026), jf. Dokument 8:110 S (2025–2026))

Innlegget

Ja, jeg vil berømme regjeringen for den fulle momskompensasjonen. Det er utrolig viktig. Jeg er også veldig glad for at Høyre i vårt program har vært tydelig på at det ville vi videreført om vi hadde kommet i regjering. Det statsråden sier i sitt svarbrev til komiteen, handler litt om at den ordningen vi har i dag, er enkel og ubyråkratisk. For Høyre er det veldig viktig at frivilligheten ikke får mer pålegg om rapportering, byråkratisk rapportskriving, og kontroller. Kan statsråden si litt om man i løpet av disse årene har funnet ut at regelstyring vil påføre frivilligheten mer utfordringer, mer byråkrati, mer system og mer rapporter?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat