Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 7. mai 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentant Kjersti Toppe om tiltak for å styrke ideell sektor i helse- og omsorgstenesta, og Representantforslag fra stortingsrepresentantene Seher Aydar, Marie Sneve Martinussen, Remi Sølvberg og Hege Bae Nyholt om å reservere anbud for ideelle aktører (Innst. 219 S (2025–2026), jf. Dokument 8:118 S (2025–2026) og Dokument 8:145 S (2025–2026))
Innlegget
Statsråden sa ideelle og andre private aktører. Jeg antar at statsråden mener kommersielle aktører, altså dem som kan ta ut penger fra tjenestene våre. Jeg har to konkrete spørsmål i forbindelse med det, for i helsetjenestene nå er det stort press på at hver eneste helsekrone må prioriteres nøye. Da lurer jeg på hvorfor helseministeren mener at det er riktig at helsekroner kan tas ut av helsetjenestene og gå til kommersielle aktører. Det er det ene konkrete spørsmålet som jeg håper helseministeren vil svare på. Det andre jeg lurer på, er at helseministeren sier at man vil reservere anbud til ideelle der det er hensiktsmessig. Mitt spørsmål er: Hvor er det hensiktsmessig å la kommersielle slå seg løs i helsetjenestene våre og ta ut penger fra helse? For det er jo det som er hele poenget med å være kommersiell, ellers hadde de vært ideelle. Er det i rusomsorgen, er det i psykisk helse, er det i rehabilitering? Hvor er det hensiktsmessig å la kommersielle slå seg løs?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat