Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 7. mai 2026

Seher Aydar
Seher Aydar
Rødt·Oslo

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentant Kjersti Toppe om tiltak for å styrke ideell sektor i helse- og omsorgstenesta, og Representantforslag fra stortingsrepresentantene Seher Aydar, Marie Sneve Martinussen, Remi Sølvberg og Hege Bae Nyholt om å reservere anbud for ideelle aktører (Innst. 219 S (2025–2026), jf. Dokument 8:118 S (2025–2026) og Dokument 8:145 S (2025–2026))

Innlegget

La meg prøve å formulere det som er hovedspørsmålet, på nytt. I helsetjenestene er det prioriteringer om hver eneste helsekrone. Kommersielle aktører kan være både norske eiere og også ganske mange internasjonale finansfond. Hele poenget med å være kommersiell er at man tar penger ut av tjenesten og til egen privat berikelse, enten det er gjennom et finansfond eller gjennom norske eiere. Spørsmålet mitt er: Hvorfor er det greit at noen tjener penger på våre offentlig finansierte helsetjenester – om det er rus, rehabilitering, psykisk helse eller for så vidt sjekking av om folk har kreft, som jo har blitt avslørt i Helse sør-øst?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat