Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 12. mai 2026

SakInnstilling frå kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Erling Sande, Bengt Fasteraune, Ole Herman Sveian og Geir Inge Lien om meir ja og mindre nei i byggjesaker (Innst. 238 S (2025–2026), jf. Dokument 8:188 S (2025–2026))
Innlegget
Kommunene har hovedansvaret for arealforvaltning og behandling av byggesaker. Over tid har både regelverk, saksbehandling og systemer for klagehåndtering blitt mer komplekse, og samtidig har det utviklet seg en praksis der kommunale vedtak relativt ofte blir utfordret eller overprøvd av statsforvalteren. Dette kan føre til lang saksbehandlingstid, høye kostnader, usikkerhet for tiltakshavere og redusert lokalt selvstyre. Mange kommuner opplever at det i liten grad tas hensyn til kommunale skjønnsvurderinger når statsforvalteren behandler klager i byggesaker. Det er også betydelig variasjon i hvordan statsforvalterembetene vurderer likeartede saker. Senterpartiet ønsker en mer effektiv, tydelig og lokalt forankret behandling av byggesaker. For å oppnå dette må regelverket forenkles, og statsforvalterens adgang til å overprøve kommunenes vedtak bør reduseres. Kommunene har best kjennskap til lokale forhold og arealdisponering. Det er tross alt dem som bor i kommunen som skal leve med og av det som skjer i kommunen. Det er i kommunestyret at innbyggerne kan være tettest på avgjørelsene, og vi må heller se på hvordan vi kan styrke, ikke svekke, makten til kommunestyrene. Et klarere regelverk som legger opp til færre innsigelser og mindre overprøving fra statsforvalteren vil sikre en mer lokalt forankret behandling av byggesaker. Statsforvalterens adgang til å overprøve kommunale vedtak bør begrenses til tilfeller med klare feil, lovbrudd eller grove mangler ved saksbehandlingen. Et mer oversiktlig og mindre detaljert regelverk vil dessuten kunne redusere tolkningsusikkerhet og bidra til mer ensartede vedtak. Dette kan også styrke rettssikkerheten for tiltakshaverne. En tydeligere ansvarsdeling og mindre dobbeltbehandling kan frigjøre ressurser både i kommunene og hos statsforvalteren og redusere byråkratiet. Ikke minst vil en slik endring gi raskere, rimeligere og mer forutsigbare byggesaksprosesser for både privatpersoner og næringsliv. Statsforvalteren bør også legge opp til mer dialog med privatpersoner og virksomheter, og i tillegg må statsforvalteren klare å samkjøre innsigelsene fra staten. Nå opplever mange kommuner at staten egentlig er uenig med seg selv og kommer med motstridende innsigelser. Det må vi få en slutt på. Det er en krevende jobb som krever vilje og mot til å gå inn i denne materien for å finne gode, praktiske løsninger for framtiden. Med det tar jeg opp Senterpartiets forslag.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat