Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 12. mai 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Inge Lien, Bent-Joacim Bentzen og Erling Sande om å sikre mobildekning på alle offentlige veier (Innst. 239 S (2025–2026), jf. Dokument 8:194 S (2025–2026))
Innlegget
Norge er et langstrakt land som er tynt befolket, og for å skape like tjenester og muligheter for folk mener vi i Senterpartiet at vi må fortsette den tradisjonen som bygde landet og skapte det samfunnet vi har i dag. I de tiårene som vi har lagt bak oss, handlet dette om strømutbygging, telefondekning og tilgang til bredbånd. Senterpartiet mener at vi nå må ta et krafttak for å sikre mobildekningen langs veinettet vårt. Mobildekning er en forutsetning for beredskap, trygghet i hverdagen og muligheten til å tilkalle hjelp ved ulykker. Likevel mangler en rekke offentlige veier i Norge fortsatt mobildekning, og dette problemet vil forsterkes ytterligere når 2G-nettet skal stenges ned. En rekke systemer, særlig eCall i biler, har vært avhengige av 2G-nettet. Selv om disse løsningene i stor grad erstattes av annet moderne utstyr og GPS-funksjonalitet via mobiltelefon, viser vurderinger at det fortsatt kan være enkelte negative konsekvenser knyttet til utrykningstid ved trafikkulykker på steder uten mobildekning. Fravær av mobildekning i deler av landet utgjør en risiko for trafikksikkerheten, påvirker bosetting og næringsliv negativt og svekker beredskapen. Forslagsstillerne mener at tiden er overmoden for at staten tar et helhetlig ansvar og sørger for at alle offentlige veier i Norge får mobildekning før 2030. Dette vil bidra til nullvisjonen for hardt skadde og drepte i veitrafikken, styrke beredskapen og sikre likeverdige tjenester i hele landet. Det har alltid vært slik at de utfordringene som er lengst ute i ytterkantene av dette landet, er det som koster mest penger. Slik har det vært med bredbånd, slik har det vært med strøm, og sånn er det også når det gjelder mobildekning. Vi er glade for at folk deler vår bekymring og er opptatt av at vi skal få dekning – kanskje ikke innen 2030, men at dette iallfall er noe det jobbes aktivt mot – og vi i Senterpartiet ser på dette som en støtte til de intensjonene vi har i forslaget. Likevel er det svært viktig at de stedene der de største utfordringene er, der man har de største kostnadene, prioriteres når vi skal ha bosetting i hele landet, og det som dreier seg om sikkerhet for folk, må prioriteres høyt. Jeg tar opp Senterpartiets forslag.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat