Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 12. mai 2026

Bjørn Larsen
Bjørn Larsen
Fremskrittspartiet·Nordland

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Inge Lien, Bent-Joacim Bentzen og Erling Sande om å sikre mobildekning på alle offentlige veier (Innst. 239 S (2025–2026), jf. Dokument 8:194 S (2025–2026))

Innlegget

Bjørn Larsen (FrP) [20:30:48] (ordfører for saken): Jeg vil si lite om det arbeidet som har foregått i komiteen, det har jo vært en forholdsvis enkel sak for de fleste av partiene der, men jeg vil gjerne redegjøre for holdningen til Fremskrittspartiet. Mobildekning er ikke lenger et gode, det er grunnleggende infrastruktur. Det handler om trygghet, beredskap og muligheten til å få hjelp når ulykken først er ute. Likevel vet vi at det fortsatt finnes betydelige dekningshull langs norske veier, særlig i distriktene. Statsråden erkjenner selv at det er områder med krevende topografi, lav trafikk og høye utbyggingskostnader hvor markedet alene ikke kan levere. Da mener Fremskrittspartiet at staten må ta ansvar. Det handler om trafikksikkerhet, det handler om responstid for nødetater, og det handler om at folk i distriktene skal ha den samme grunnleggende tryggheten som folk i byene har. Saken blir enda mer alvorlig når vi vet at 2G-nettet fases ut innen 2027/2028. Det vil føre til at opptil 700 000 biler mister fungerende eCall-systemer – automatiske nødmeldingssystemer som varsler nødetatene ved alvorlige ulykker. Fremskrittspartiet har derfor vært tydelig på at det teknologiske skiftet ikke må svekke trafikksikkerheten. Vi kan ikke akseptere at eksisterende sikkerhetsfunksjoner forsvinner før fullgode alternativer er på plass. De samme utfordringene gjelder langs jernbanen. På Nordlandsbanen passerer toget hele 154 tunneler. Mange av disse strekningene har begrenset eller mangelfull mobildekning. Dette gjelder også for lokføreren. Dersom det skjer en ulykke, en driftsstans eller en brann i en tunnel, kan konsekvensene bli svært alvorlige dersom lokfører eller passasjerer ikke får varslet nødetatene raskt nok. Det sier seg selv at dette er et beredskapsproblem. Når vi samtidig vet hvor lange avstander det er i Nord-Norge, og hvor avgjørende responstid kan være, burde dette være en prioritet av langt høyere grad for regjeringen. Vi registrerer også at regjeringen i stor grad peker på framtidige satellittløsninger. Slike løsninger kan være et supplement til, ikke en erstatning for, robust og bakkebasert mobildekning. Fremskrittspartiet mener derfor at vi trenger en langt mer offensiv politikk på dette området. Vi trenger: en nasjonal utbyggingsplan statlig finansiering i ulønnsomme områder prioritering av strekninger med høy risiko tydelige krav til at beredskap og sikkerhet skal komme først Dette er helt i tråd med Fremskrittspartiets politikk om trygg infrastruktur, styrket beredskap og likeverdige tjenester i hele landet. Fremskrittspartiet støtter intensjonen bak representantforslaget. Behovet for bedre mobildekning langs vei og jernbane er reelt, og det handler om både trygghet og beredskap. Vi kan likevel ikke støtte forslaget slik det foreligger i denne saken. Forslaget er for lite konkret på statlig ansvar, finansiering og prioritering. Det tar heller ikke godt nok høyde for konsekvensene av teknologiskifte og behovet for å sikre eksisterende sikkerhetskritiske funksjoner før gamle løsninger fases ut.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat