Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 12. mai 2026

Dagfinn Henrik Olsen
Dagfinn Henrik Olsen
Fremskrittspartiet·Nordland

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen, Tor André Johnsen, Per-Willy Amundsen og Kristian August Eilertsen om å stanse innføring av overtredelsesgebyr ved avrenning fra kjøretøy (Innst. 245 S (2025–2026), jf. Dokument 8:159 S (2025–2026))

Innlegget

I noen tilfeller kan det jo være slik at transportøren og utstyret som brukes, faktisk får havari under transport. Mener da statsråden at det er rimelig at en sjåfør skal ilegges et overtredelsesgebyr på noe som er utenfor sjåførens kontroll? Ett er jo at man kanskje har kjølt ned slepet til den temperaturen det skal være og lasten er pakket og plombert, men hvis aggregatet ryker under transport, skal man altså fortsatt bøtelegge noen for noe som er utenfor ens kontroll. Mener statsråden at dette er riktig?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat