Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 12. mai 2026

Erlend Larsen
Erlend Larsen
Høyre·Vestfold

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Erlend Larsen, Margret Hagerup, Kari Sofie Bjørnsen, Monica Molvær, Haagen Poppe, Ove Trellevik og Bård Ludvig Thorheim om økt produksjon og eksport av norsk lokalmat og drikke (Innst. 256 S (2025–2026), jf. Dokument 8:149 S (2025–2026))

Innlegget

Alle medieoppslagene mine kolleger fra andre partier har fått, tyder på at vi som står bak dette representantforslaget, traff godt. Vi setter stor pris på at en nær samlet komite støtter det ene av våre tre forslag – selv etter at Fremskrittspartiet spritet opp forslaget vårt til også å inkludere alkoholholdige drikkevarer med mer enn 4,7 pst. I Norge har vi en lang og rik tradisjon med produksjon av lokal mat og drikke. Denne tradisjonen får større muligheter til å blomstre dersom gårdene som driver med tradisjonsmat, får selge sine produkter direkte fra gården. Det kan høres ut som en selvfølge, men salg av alkoholholdig sider ble tillatt først under Solberg-regjeringen i 2016. Det blir regnet som det viktigste veiskillet for næringen. Antall produsenter av sider økte kraftig, og norsk siderproduksjon gikk fra å være en liten nisje til å bli en vekstnæring. Norge har gode forutsetninger for å produsere flere kvalitets- og spesialprodukter som det er marked for både i Norge og internasjonalt. Solberg-regjeringen la i sin tid fram en egen strategi for å bygge matnasjonen Norge, og salget av lokalmat fikk en betydelig vekst. Vi skulle veldig gjerne sett at strategien hadde blitt oppdatert gjennom en stortingsmelding slik at lokal- og spesialmat kunne fått enda et løft. Så langt ser det ikke ut til at noen partier støtter det forslaget. Vi foreslår også at regjeringen skal legge til rette for at norsk mat og drikke kan gis en større plass i det eksportrettede virkemiddelapparatets arbeid. Her ser det heller ikke ut til at vi får støtte fra andre partier. Det er synd for gårdssalg og turisme. Lokal mat og drikke er en turistmagnet som betyr mye i distriktene. Vi får heller glede oss over at endringen i alkoholloven fra 2016 oppdateres og utvides slik at gårdene som produserer tradisjonsdrikke som sider, øl, kveik og vin, kan få en gunstig vekst. Når det nå ligger an til at et flertall på Stortinget åpner for salg av alkoholholdige drikkevarer over 4,7 pst., blir det også enklere å produsere øl og kveik for salg, siden produksjonsprosessen gjør det vanskelig å alltid ligge under 4,7 pst. Enkelte spør om dette utfordrer Vinmonopolet, men vi mener at forslaget ikke utfordrer hovedregelen om at salg av alkohol over 4,7 pst. skal skje gjennom Vinmonopolet. Dette handler om fysisk salg på selve produksjonsstedet, og skal bare omfatte egenproduserte varer. Det bør også knyttes en øvre grense til volumet som kan kjøpes av de besøkende. I Sverige er grensene på 0,7 liter brennevin, 3 liter vin, 3 liter sterkøl og 3 liter annen gjæret drikk, slik som sider. Vi får håpe at oppmykingen av denne loven øker salg av gårdsmat. Jeg tar opp Høyres forslag i saken.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat