Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 12. mai 2026

SakInnstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Mathilde Tybring-Gjedde, Monica Molvær og Ola Svenneby om å beholde og forbedre nasjonale prøver og kartleggingsprøver (Innst. 236 S (2025–2026), jf. Dokument 8:240 S (2025–2026))
Innlegget
Statsråden har jo vist seg som en handlekraftig statsråd som er villig til å gjennomføre tiltak på relativt kort tid, men når det gjelder nasjonale prøver, har det stått veldig stille. Vi la som nevnt fram et forslag i mai 2021 om faktisk å splitte de nasjonale prøvene i to, slik at man slapp å ha én prøve som skulle ivareta et dobbelt formål, nemlig både å gi styringsinformasjon og å være læringsstøttende, og at man kunne utvikle ulike sett med prøver som kunne måle ulike ting. Vi var også veldig tydelige på at dette ikke skulle øke det totale testregimet i skolen, og at vi skulle holde antallet prøver nede. Arbeiderpartiet har hatt kunnskapsministeren i fem år. Nessa Nordtun har vært kunnskapsminister siden 2023, og fortsatt klager man på at man må fjerne disse prøvene fordi de er for dårlige, i stedet for å gjøre noe med det. Spørsmålet mitt til statsråden er: Hvor mange kull med elever skal gå ut før man faktisk får kartleggingsprøver som funker etter formålet?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat