Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 12. mai 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ingrid Liland, Marius Langballe Dalin, Oda Indgaard om å ta tomme bygg og boliger i bruk (Innst. 248 S (2025–2026), jf. Dokument 8:152 S (2025–2026))
Innlegget
Hanne Beate Stenvaag (R) [18:30:45] (komiteens leder): Det er synd at ingen av forslagene i dette representantforslaget ser ut til å få flertall, for det er et viktig tema. Ingenting er bedre enn å kunne bruke bygg om igjen; det gjelder for både miljø og klima. Selv om man kan tenke at dette med tomme boliger går av seg selv fordi det ikke lønner seg å ha tomme boliger og bygg stående, fungerer kanskje ikke alltid markedskreftene så godt som en del ønsker å tro. Derfor er det viktig at politikken er med og dytter i riktig retning, og derfor mener jeg det er synd at man ikke er villig til f.eks. å se på erfaringene fra Frankrike om skatt eller gebyr på boliger som står tomme over tid. Det argumenteres først og fremst fra statsrådens side om at dette vil være særlig uheldig for distriktene, der de er preget av fraflytting. Jeg tenker likevel at dette ville vært interessant å gå mer inn på, for noen steder er det også sånn i distriktene at det er mangel på boliger for folk som har lyst til å bo og jobbe der, fordi det som tidligere var boliger, beholdes som feriehus eller blir stående tomme fordi det f.eks. er flere arvinger som ikke blir enige. En statusrapport om leiemarkedet i 2025 som nettopp kom fra Husbanken, viser interessant nok at det har vært en reduksjon i antall sekundærboliger i Oslo de siste årene, med nesten 3 500 boliger. Det har samtidig vært en økning i antall husstander som leier bolig eid av andre privatpersoner, med 1 750 husstander. Det betyr at det må ha vært boliger som sto tomme eller ble brukt som hytte i byen, og som fordi det ble dyrere, enten da ble solgt, eller at eierne startet med utleie, for på noen annen måte er det ikke mulig å tolke de tallene. Jeg synes det er synd at man ikke kunne gått videre med en sånn idé og sett på hvordan den kunne vært tilpasset norske forhold. Et annet forslag jeg mener det er synd man ikke går videre med, er forslaget om å endre lovverket for å gjøre det mulig å klassifisere mindre rehabilitering av boliger som investering, sånn at kommunene kunne finansiert dette gjennom lån. Det er et særegent problem i mange kommuner at vedlikeholdsbudsjettet for kommunale bygg og boliger alltid blir kuttet i, og at etterslepet dermed bli stort. I Tromsø kommune har vi hatt en diskusjon om dette. Der har de kommunale boligene blitt organisert i et kommunalt foretak, riktignok mot Rødts stemmer, men på grunn av disse reglene er det et kraftig insentiv til å ta skrittet enda lenger ut fra politisk styring og gjøre det til et aksjeselskap. Det er beklagelig at statsråden ikke ønsker å se nærmere på denne problemstillingen. I fare for å gjenta meg selv vil jeg avslutte med å si: For øvrig mener jeg at Kartago bør ødelegges, dvs.: Korttidsleie må reguleres, og vi er mange som venter utålmodig på statsråden i dette spørsmålet. Med det tar jeg opp forslag nr. 7, fra Rødt og MDG.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat