Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 12. mai 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ingrid Liland, Marius Langballe Dalin, Oda Indgaard om å ta tomme bygg og boliger i bruk (Innst. 248 S (2025–2026), jf. Dokument 8:152 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg hadde lyst til å spørre litt videre om muligheten for å endre lovverket for kommunene, for å klassifisere også mindre rehabilitering av boliger som investering, sånn at kommunene kan finansiere det gjennom lov. Som jeg var litt inne på i innlegget, er det en utfordring at det lønner seg mer å ha kommunale boliger som et aksjeselskap heller enn som et kommunalt foretak på grunn av reglene om avskriving – hva som regnes som investering, og hva som regnes som drift. Ser statsråden problemstillingen, særlig i lys av det store etterslepet som er i mange kommuner på vedlikehold av bygg?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat