Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 12. mai 2026

Hanne Beate Stenvaag
Hanne Beate Stenvaag
Rødt·Troms

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Margret Hagerup, Tage Pettersen, Mari Holm Lønseth og Tone Wilhelmsen Trøen om å sikre forutsigbar finansiering for krisesenterbygg (Innst. 242 S (2025–2026), jf. Dokument 8:170 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg har stor forståelse for kritikken fra den foregående taleren fra Fremskrittspartiet, og også fra Høyre. Jeg vil legge til at krisesentrene egentlig er ganske vant til å vente, sånn at å vente en liten stund for å ha en større sjanse for at de som i størst grad sitter på pengesekken, blir med på dette forslaget – som det har vært en enstemmig, positiv holdning til her i salen i dag – tenker jeg at ikke er så dumt. Jeg vil fortsatt si at jeg mener at det er søkt å lage et så skarpt skille mellom kommunenes boligpolitiske arbeid, det at Husbanken gir tilskudd til sykehjem og omsorgsboliger, og krisesentrene, for i manges hode er det en logisk sammenheng fordi krisesenteret også er et botilbud, selv om det er et midlertidig botilbud. Det er ikke sikkert at det må være Husbanken, men jeg tror at det overordnede budskapet er kommet ganske klart fram her i dag. Det er at krisesentrene på en måte har falt mellom flere stoler når det gjelder bygg, for det er en virksomhet som ikke alltid er så lett å plassere, men en utrolig viktig virksomhet i samfunnet vårt. Krisesentrene har ventet lenge nok. Vi ser med optimisme på hvordan denne saken skal gå videre, og kommer til å følge den videre sammen med helt sikkert flere andre her i salen.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat