Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 12. mai 2026

Kamzy Gunaratnam
Kamzy Gunaratnam
Arbeiderpartiet·Oslo

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Grunde Almeland, Guri Melby og Abid Raja om å stimulere til økt bruk av samkjøring for å nå nullvekstmålet (Innst. 243 S (2025–2026), jf. Dokument 8:169 S (2025–2026))

Innlegget

Hvert år dør nesten 300 mennesker i deler av Oslo by som en direkte konsekvens av forurensingen fra trafikken i byen vår, så dette handler om vanlige folk. Dette er ikke en kamp mot bilen. Vi sier jo i denne saken at bilen nettopp er en del av løsningen mange steder i Norge, til og med i storbyområdene. Dette er enkel matte. Det er mangel på plass i storbyområdene våre. Da er det mindre plass til å bevege seg med bil. Vi vil tilrettelegge på andre og smartere måter. Kollektivfeltene er der for å premiere dem som reiser nettopp kollektivt. I storbyene er kollektivdekningen god, men hvorfor er det trafikk inn til storbyene? Jo, det er fordi kollektivdekningen ikke er like god i områdene rundt storbyene. Da må vi snakke om det. Vi må snakke om hvordan vi løser opp i det. Det er ikke en kamp mot bilen, men en kamp for at vanlige folk ikke dør av dårlig luft og av dårlig tilgang til et godt liv.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat